Готуємось до ДПА з української мови

26.04.2018 22:01

Укр.мова пробне редаговане.docx (28740)

  1. Прочитай уважно текст.

ПІДЗЕМНИЙ МЕШКАНЕЦЬ

За Віктором Приходьком

      На узлі(с,сс)і  чорніют…  купки з(и,е)млі. Деякі зовсім свіжі, їх (на)сипав кріт: зайву землю з потайних ходів  повигортав.

     Майже все своє жи(т,тт)я він проводить під землею, шукає червяків, л(е,и)чинок різних комах, а (на)поверхню виходит рі(т,д)ко. У лісі, на луках мені частенко траплялися такі купки, однак самого господаря зустрічати (не)доводилося. Мабуть, і цього разу, якби не було зі мною Миколи Лукича, я не побачив би підземного звірка.

   Ми зупинилися на узліссі. Микола Лукич прихиливсь до скривленого стовбура вільхи, я примостився поряд. Галявина перед нами як на долоні, а нас не одразу помітиш.

— Зачекаємо трохи. Звірок повинен вилізти, свіжим повітрям подихати.

  Тільки лісник замовк, просто перед нами раптом заворушилася земля. Спершу з’явилася мордочка з маленьким хоботком. Потім кріт виставив напоказ передні короткі лапки з довгими кігтями і нарешті виліз сам. Підправив вхід до нірки, відгорнув землю, постояв, принюхався, обтрусив свою чорно-буру шубку.

   Звірок видався мені дуже неповоротким. «Мабуть, він тільки повзати може», — подумав я. Але раптом кріт почав бігати по галявині. Він вовтузився в опалому листі, ховався в залишений після сінокосу оберемок сіна. Далі, прихопивши кілька листочків, поліз у нору.

   Кріт ще довго без відпочинку збирав на галявині листя, носив до нори сухі стебла трави.

   Повертаючись із лісу додому, Микола Лукич мовчав, а потім заговорив:

— Ти, мабуть, помітив: кріт брав не все, що йому під лапи потрапляло. На галявину вітер наніс листя різних дерев — він у нору носив тільки дубове. В оберемку сіна звіркові найбільше сподобалися стебла материнки та конюшини. Ці трави приємно пахнуть і так само, як листя дуба, довше зберігаються, менше вбирають вологи, ніж інші лісові рослини. Для підземелля кращої підстилки не знайдеш. Бачив, скільки сухого листя й трави наносив? Спальню свою утеплює. Отже, зима прийде малосніжна, холодна. А пізня осінь буде дощовою. Запитаєш, звідки такі прогнози? Пояснення просте. Раніше кріт жив на тому боці галявини. Там низина, їжі для нього більше, але і коли випаде багато дощів — усе затопить вода. Тому він і перебрався на нові квартири, тут невелике підвищення і вода норі не загрожує.  

(327 слів)

Виконай завдання.

  1. Спиши виділену частину тексту. Устав пропущені букви чи апостроф, розкрий дужки
  2. Визнач жанр прочитаного твору.

А  легенда

Б  оповідання

В  казка

 

  1. Коли відбувалися події, описані у творі?

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Визнач послідовність у розташуванні пунктів плану до поданого тексту.

□  Опис  тваринки.

□  Купки землі на узліссі.

□  Пояснення лісника.

□  Зустріч з кротом.

□  Праця звірка.

□  Повернення з лісу додому.

 

  1. Вибери рядок,  у якому подано дієслова минулого часу.

А  чорніють, прийде,  вбирають

Б  підправив, пахнуть,  насипав

В  повигортав, виставив, постояв

 

  1. Підкресли головні члени речення. Зазнач,  якою частиною мови вони виражені. Встанови за допомогою питань зв’язок слів у реченні.

 

Старий кріт жив на лісовій галявині.

 

 

 

 

  1. Поєднай слова і вислови та їх  тлумачення.

і носа не вистромить  ■

 

■ на краю лісу

як на долоні    ■

 

■ займався справами, які потребують     багато праці і клопоту

він вовтузився   ■

 

■ незграбний

примостився     ■

 

 ■ зайняв місце

неповороткий   ■

 

 ■ дуже добре видно

на узліссі    ■

 

■ не виходить, не показується

 

  1. Поміркуй і запиши.  Чому кріт перебрався на інший бік галявини?     (3-4 речення).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Прочитай уважно текст.

КВАКША ГРОЗУ НАКРИЧАЛА

За Віктором Приходьком

От і осін…  вже чаклує (у)лісі. Відгуло, ві(д,дд)звеніло лагідне літо. (Т, т)ихо над річкою Тясмин, сумно. Раніш, було, аж у вухах лящало від пташиного щеб(и,е)та(н,нн)я, а зараз лише коли-не-коли прома…не якас…  зграйка, неголосно між собою перегукуючис, і знову тиша. Хіба що ворона зовсім (не)сподівано  (над)вухом каркне. Та так голосно, що у бідних пічкурів¹ аж душа в п’яти тікає. Або сорока помітить мене з вудочкою, вмоститься недалечко й починає свої лісові новини з подробицями переказувати.

      І раптом над самісіньким вухом як залунає: крак-крак-крак... Хто це? Звідки? Голос долинав з молодого осокора, під яким я вмостився. Дивно, що це за птаха так виспівує? Скільки тут рибалю, ніколи не чув нічого подібного. А  над головою знову: крак-крак-крак...

   Підійшов я ближче, усі гілляки ретельно обдивився. Ніякої пташки й близько немає. Може, полетіла?

  І тут зненацька замість пташки світло-зелену жабку угледів. Притислася вона жовтавим животиком до гладенького стовбура, зачепилася за нього лапками... Ніби приклеїлася. Не відірвеш.

   Та це ж квакша. Жабка така, яка лиш уночі полює. А вдень перечікує, в густому листі від сонця ховається.

   Сидить собі отак в холодочку і ні-ні, та й подасть голос. Хто не знає, нізащо не  здогадається, що то жаба співає. 

   Я б цілий день ту квакшу слухав, та щось риба клювати перестала. І на обрії,  бачу,  хмари з’явилися. 

    Ого, та чи не гроза насувається? Заходився я вудочки змотувати, а квакша все голосніше, все настирливіше кричить.

   Що це з нею? Налякав хто?

   Вирішив я подивитися на неї і не впізнав. Сиділа жабка на тому ж місці, так само приклеївшись до стовбура, але як вона змінилася! Спинка зробилася темно-зеленою. Навіть коричнювато-зеленою. Якби не бачив її раніше, нізащо б не повірив у це перевтілення.

  Але згодом збагнув, що «перефарбувалася» жабка недаремно. І кричала не з доброго дива. Це вона грозу передчувала. Навіть приказка така у народі є: «Квакне квакша на суку — дощ застука по даху». 

   І справді. Після обіду розхвилювалися дерева, загримотів грім і на землю, на луки, як горох, посипався град.

(328 слів)

¹Пічкур – невелика срібляста рибка.

 

Виконай завдання.

  1. Спиши виділену частину тексту. Устав пропущені букви чи апостроф, розкрий дужки
  2. Визнач жанр прочитаного твору.

А оповідання

Б  казка

В  легенда

 

  1. Коли відбувалися події, описані у творі?

______________________________________________________________

  1. Визнач послідовність у розташуванні пунктів плану до поданого тексту.

□  Опис жабки.

□  Гроза.

□  Хмари на обрії.

□  Осінній ліс.

□  Квакша «перефарбувалася».

□  Невідоме «крак – крак – крак».

 

  1. Вибери рядок,  у якому подано дієслова теперішнього  часу.

А  чаклує,  відгуло, прислухаюся

Б  помітить, полетіла, переказувати

В  полює, ховається, тікає

 

 

  1. Спиши речення. Підкресли головні члени речення. Зазнач,  якою частиною мови вони виражені. Встанови за допомогою питань зв’язок слів у реченні.

 

Золотокоса осінь чаклує  у лісі.

 

  1. Поєднай вислови та їх  тлумачення.

осінь чаклує    ■

 

■закінчилося

віддзвеніло літо  ■

 

■  знайти зручне місце

лящало  у вухах   ■

 

■   фарбує листя

вмоститься   ■

 

■ колишуться, гнуться

розхвилювалися дерева  ■

 

 ■  стало дуже страшно

душа в п яти тікає    ■

 

 ■  голосно дзвеніло

 

  1. Поміркуй і запиши, як ти розумієш народну приказку «Квакне квакша на суку´ – дощ застука по даху»   (3-4 речення).