Готуємось до ДПА з української мови
Укр.мова пробне редаговане.docx (28740)
- Прочитай уважно текст.
ПІДЗЕМНИЙ МЕШКАНЕЦЬ
За Віктором Приходьком
На узлі(с,сс)і чорніют… купки з(и,е)млі. Деякі зовсім свіжі, їх (на)сипав кріт: зайву землю з потайних ходів повигортав.
Майже все своє жи(т,тт)я він проводить під землею, шукає черв…яків, л(е,и)чинок різних комах, а (на)поверхню виходит… рі(т,д)ко. У лісі, на луках мені частен…ко траплялися такі купки, однак самого господаря зустрічати (не)доводилося. Мабуть, і цього разу, якби не було зі мною Миколи Лукича, я не побачив би підземного звірка.
Ми зупинилися на узліссі. Микола Лукич прихиливсь до скривленого стовбура вільхи, я примостився поряд. Галявина перед нами як на долоні, а нас не одразу помітиш.
— Зачекаємо трохи. Звірок повинен вилізти, свіжим повітрям подихати.
Тільки лісник замовк, просто перед нами раптом заворушилася земля. Спершу з’явилася мордочка з маленьким хоботком. Потім кріт виставив напоказ передні короткі лапки з довгими кігтями і нарешті виліз сам. Підправив вхід до нірки, відгорнув землю, постояв, принюхався, обтрусив свою чорно-буру шубку.
Звірок видався мені дуже неповоротким. «Мабуть, він тільки повзати може», — подумав я. Але раптом кріт почав бігати по галявині. Він вовтузився в опалому листі, ховався в залишений після сінокосу оберемок сіна. Далі, прихопивши кілька листочків, поліз у нору.
Кріт ще довго без відпочинку збирав на галявині листя, носив до нори сухі стебла трави.
Повертаючись із лісу додому, Микола Лукич мовчав, а потім заговорив:
— Ти, мабуть, помітив: кріт брав не все, що йому під лапи потрапляло. На галявину вітер наніс листя різних дерев — він у нору носив тільки дубове. В оберемку сіна звіркові найбільше сподобалися стебла материнки та конюшини. Ці трави приємно пахнуть і так само, як листя дуба, довше зберігаються, менше вбирають вологи, ніж інші лісові рослини. Для підземелля кращої підстилки не знайдеш. Бачив, скільки сухого листя й трави наносив? Спальню свою утеплює. Отже, зима прийде малосніжна, холодна. А пізня осінь буде дощовою. Запитаєш, звідки такі прогнози? Пояснення просте. Раніше кріт жив на тому боці галявини. Там низина, їжі для нього більше, але і коли випаде багато дощів — усе затопить вода. Тому він і перебрався на нові квартири, тут невелике підвищення і вода норі не загрожує.
(327 слів)
Виконай завдання.
- Спиши виділену частину тексту. Устав пропущені букви чи апостроф, розкрий дужки
- Визнач жанр прочитаного твору.
А легенда
Б оповідання
В казка
- Коли відбувалися події, описані у творі?
____________________________________________________________________________________________________________________________________
- Визнач послідовність у розташуванні пунктів плану до поданого тексту.
□ Опис тваринки.
□ Купки землі на узліссі.
□ Пояснення лісника.
□ Зустріч з кротом.
□ Праця звірка.
□ Повернення з лісу додому.
- Вибери рядок, у якому подано дієслова минулого часу.
А чорніють, прийде, вбирають
Б підправив, пахнуть, насипав
В повигортав, виставив, постояв
- Підкресли головні члени речення. Зазнач, якою частиною мови вони виражені. Встанови за допомогою питань зв’язок слів у реченні.
Старий кріт жив на лісовій галявині.
- Поєднай слова і вислови та їх тлумачення.
і носа не вистромить ■ |
|
■ на краю лісу |
як на долоні ■ |
|
■ займався справами, які потребують багато праці і клопоту |
він вовтузився ■ |
|
■ незграбний |
примостився ■ |
|
■ зайняв місце |
неповороткий ■ |
|
■ дуже добре видно |
на узліссі ■ |
|
■ не виходить, не показується |
- Поміркуй і запиши. Чому кріт перебрався на інший бік галявини? (3-4 речення).
- Прочитай уважно текст.
КВАКША ГРОЗУ НАКРИЧАЛА
За Віктором Приходьком
От і осін… вже чаклує (у)лісі. Відгуло, ві(д,дд)звеніло лагідне літо. (Т, т)ихо над річкою Тясмин, сумно. Раніш, було, аж у вухах лящало від пташиного щеб(и,е)та(н,нн)я, а зараз лише коли-не-коли прома…не якас… зграйка, неголосно між собою перегукуючис…, і знову тиша. Хіба що ворона зовсім (не)сподівано (над)вухом каркне. Та так голосно, що у бідних пічкурів¹ аж душа в п’яти тікає. Або сорока помітить мене з вудочкою, вмоститься недалечко й починає свої лісові новини з подробицями переказувати.
І раптом над самісіньким вухом як залунає: крак-крак-крак... Хто це? Звідки? Голос долинав з молодого осокора, під яким я вмостився. Дивно, що це за птаха так виспівує? Скільки тут рибалю, ніколи не чув нічого подібного. А над головою знову: крак-крак-крак...
Підійшов я ближче, усі гілляки ретельно обдивився. Ніякої пташки й близько немає. Може, полетіла?
І тут зненацька замість пташки світло-зелену жабку угледів. Притислася вона жовтавим животиком до гладенького стовбура, зачепилася за нього лапками... Ніби приклеїлася. Не відірвеш.
Та це ж квакша. Жабка така, яка лиш уночі полює. А вдень перечікує, в густому листі від сонця ховається.
Сидить собі отак в холодочку і ні-ні, та й подасть голос. Хто не знає, нізащо не здогадається, що то жаба співає.
Я б цілий день ту квакшу слухав, та щось риба клювати перестала. І на обрії, бачу, хмари з’явилися.
Ого, та чи не гроза насувається? Заходився я вудочки змотувати, а квакша все голосніше, все настирливіше кричить.
Що це з нею? Налякав хто?
Вирішив я подивитися на неї і не впізнав. Сиділа жабка на тому ж місці, так само приклеївшись до стовбура, але як вона змінилася! Спинка зробилася темно-зеленою. Навіть коричнювато-зеленою. Якби не бачив її раніше, нізащо б не повірив у це перевтілення.
Але згодом збагнув, що «перефарбувалася» жабка недаремно. І кричала не з доброго дива. Це вона грозу передчувала. Навіть приказка така у народі є: «Квакне квакша на суку — дощ застука по даху».
І справді. Після обіду розхвилювалися дерева, загримотів грім і на землю, на луки, як горох, посипався град.
(328 слів)
¹Пічкур – невелика срібляста рибка.
Виконай завдання.
- Спиши виділену частину тексту. Устав пропущені букви чи апостроф, розкрий дужки
- Визнач жанр прочитаного твору.
А оповідання
Б казка
В легенда
- Коли відбувалися події, описані у творі?
______________________________________________________________
- Визнач послідовність у розташуванні пунктів плану до поданого тексту.
□ Опис жабки.
□ Гроза.
□ Хмари на обрії.
□ Осінній ліс.
□ Квакша «перефарбувалася».
□ Невідоме «крак – крак – крак».
- Вибери рядок, у якому подано дієслова теперішнього часу.
А чаклує, відгуло, прислухаюся
Б помітить, полетіла, переказувати
В полює, ховається, тікає
- Спиши речення. Підкресли головні члени речення. Зазнач, якою частиною мови вони виражені. Встанови за допомогою питань зв’язок слів у реченні.
Золотокоса осінь чаклує у лісі.
- Поєднай вислови та їх тлумачення.
осінь чаклує ■ |
|
■закінчилося |
віддзвеніло літо ■ |
|
■ знайти зручне місце |
лящало у вухах ■ |
|
■ фарбує листя |
вмоститься ■ |
|
■ колишуться, гнуться |
розхвилювалися дерева ■ |
|
■ стало дуже страшно |
душа в п яти тікає ■ |
|
■ голосно дзвеніло |
- Поміркуй і запиши, як ти розумієш народну приказку «Квакне квакша на суку´ – дощ застука по даху» (3-4 речення).